Tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui ujian dan dugaan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama insan dan hanya hati yang pernah diduga sahaja yang mampu menghargai apa yang telah disuratkan oleh Illahi.

Thursday, December 15, 2011

Bila kebosanan....

Salam, hari ni tringin untuk mngupdate blog yg telah sekian lama ditnggalkan. Mgkin ni adalah salah satu cara yg bkesan untuk mngurangkan kbosanan dan menambahkan pengtahuan yg lebih brguna...

Walau bagaimanapun, alhamdulillah saya telah berkesempatan untuk pulang ke kg halaman suami di Kota Tinggi, Johor untuk melawat saudara mara di sana. sangat seronok kerana itulah kali pertama saya berpeluang untuk berjumpa dengan keluarga besar suami terutama nenek dan saudara-mara walaupun setelah setahun mendirikan rumah tangga bersama suami tersayang.

Sangat menghargai layanan yang diberikan oleh keluarga di sana, sehingga saya rasa disambut seperti orang yang baru mendirikan rumah tangga. Insyaallah sekiranya mempunyai kesempatan saya ingin berkunjung lg ke sana...


Thursday, August 18, 2011

Assalamualaikum... setelah skian lame aku x update blog ni, nsib baik msih ingt pasword... alhamdulillah sepanjang aku tidak m'update blog ini, telah banyak perubahan yg blaku terutama dalam khidupan aku. kalau dlu aku bergelar pelajar tp skrg aku telah brglar guru yang mendidik pelajar, dan alhamdulillah Allah telah mengurniakan aku jodoh utk membina bahtera khidupan bersama sebagai suami dan istri..
Aku tersangat brsyukur dengan anugerah kurniaan Allah yang tidak terhingga ini dan diharapkan agar kurniaan ini berkekalan serta kami dilimpahkan rezeki dan keberkatan hdup di dunia dan akhirat. amin...

Friday, November 20, 2009

SISA-SISA WAKTU DI UPSI


Sahabat... sesungguhnya hanya tuhan yang mengetahui betapa bernilainya persahabatan in. sesungguhnya...perpisahan akan terjadi...
namunku yakini persahabatan ini bukan setakat di cni kerana
kalian adalah sahabat sejati.

untuk nor suhaida sukri...
persahabatan dengan ko sepanjang 3thun setngah berada di bumi upsi
memberikan kesedaran bahwa hidup kita kdangkala dilanda masalah...
namun, hanya kematangan fikiran yang mampu menyelesaikan segala msalah yang dialami...
sesungguhnya kematangan ko mengajar aku untuk berfikir...
aku selalu ingat kata-kata yang lahir stiap kali ko bleter...
jangan memandang orang yang lebih dari kita tp pandanglah kepada yang sebaliknya...
aku sentiase doakn ko bahagia dan semoge jodoh yang ditakdirkan
berkekalan sehingga ke akhir hayat...
aku sayang ko sgt2...

untuk salwa mohd radzi....
first skali, aku terharu mengenali sahabat sebaik ko....
ko slalu bg nsihat kat aku...
aku nie dgil kan? tp aku taw ko fham prasaan aku...
aku suke bcerita ngan ko n ko bnyk tlg aku rasionalkn pikiran aku yang kdangkla serabut nie...
thanks sebab jadi sahabat aku, thanks sebab jadi housemate aku untuk 4 bulan nie...
sejujurnya, aku hepi dapat 1 rumah ngan ko dan ct...
wa...thanks untuk ptlgan ko n family ko...
aku sngt2 thutang budi...
rasenya tak termampu untuk aku balas...
hanye doa yang mampu aku panjatkan...
smoge Allah melindungi n merahmati korang sume...
thanks for everything...
syg ko...

untuk aryanah satri...
kalo ko nk taw... ko sahabat aku pling kecoh...
kalo ko xde, kiteorang sunyi kot...
sem ni aku hepi sgt sebab aku leh duk 1 umah ngan ko n salwa...
wpon kdang2 aku suke kcau korg tp aku taw suasane 2lah yang aku akan rindu sgt nnti
lepas nie aku dh xleh kacau korg cam sllu...
kite dh jauh...
dh susah nk jmpe tp ko jgan lupekan aku...
skang ko dh jd tunang org...
aku mtak maaf sebb aku xde mase hr bhagia ko...
tp aku nk ko taw aku sntiasa doakan kebahagiaan ko bsama insan tsyg...
aku mntak maaf jugak kalo spnjang kite knal, aku ade bt ko trase, tkecik hati ngan aku...
tp wlau ape pon yg aku ckap...
sebenarnye aku syg sgt kat ko...

untuk nur adila ab. sukur...
ko kwan aku yg pling comel....
wpon kebelakangan ni kite jrang jumpe n share crite tp aku nk ko taw
aku x pernah lupekan ko...
sepanjang pershabatan kite nie, ko bnyak tlg aku...
aku mntak maaf sebab kdang2 aku bt ko trase...
aku taw 2...
tp aku hnye mnusia biase...
kdang2 aku bt silap...
tp aku sdar aku ko still kwan baik aku dunia akhirat...
nnti praktikum duk skali ngan aku jgan sllu merajuk taw...
penat aku nk pujuk ko...
aku pon nk doakan ko cpat2 kawen sbb ko dh ade calon...hehe
ape pon aku syg ko...

untuk mohd bakri hanafiah...
ko antra best frens aku kat cni...
thanks atas segala pertolongan ko selame kite ade kat cni...
aku mntak maaf tak dapat join program ko hr 2...
jujur aku memg tringin nk pg tp bnyk pkare yg mnghalang...
aku mntak maaf lg skli...
aku pon nk doakn ko cepat kawen la....
nnti tak adil lak kalo aku doa utk org len jer...hehe
thanks jd shabat aku...
aku syg ko jgk...


for all my frens.... korg sentiasa dalam hati aku...
aku doakan kite akan jmpe lg...
dan smoge persahabatan ini tak mati di sini...
sesungguhnya hanya Allah yang mampu membalas segala budi dan ptlgan korg...
aku syg korg sgt2...

Thursday, October 8, 2009

WEDDING KAK AIN...




Saturday, August 15, 2009





layan jela gmbar nie..... time cuti hr 2. gambar anak sdare aku jer...

Friday, August 14, 2009

RINDU TP MALAS

Salam...dh lame sgt rsenye aku x update blog nie. nsib x tlupe pasword.hehe. sbnarnye tringin nk update tp malas nk menaip, lebih2 lg bnyak keje yg perlu disetelkan terlebih dahulu. sepanjang 2 bulan sem ini berlalu, terlalu banyak perkara yang berlaku, dengan kes H1N1, dengan asgment yang banyak terbengkalai, kadang2 malas nk pkir. dapat cuti seminggu sebab H1N1 hr 2pon, aku ambik peluang untuk bercuti sepuasnye dan kenal tempat org.... aku berkesempatan ke pulau pinang, wpon berat hati nk pegi sebb virus yg yg smakin menular 2, tp bile2 pkir2 balik bile lg aku nk berjalan n kenal tmpat org. 2pon first time aku g pnang... best dapat kenal ngan fmily salwa... banyak benda dpat belajar. aku duk pnang 3hari jer...x smpat nk jalan banyak2, 2pon banyak duk umah. tp okla sbb time 2 sume kurg shat. lpas p pnang aku p johor lak...rndu nk jmpe anak buah aku, dh lame x tngok, dh bsar2 dieorg. mulut dh celoteh sumenye. habiskan mase cuti aku kat johor, smpatla g jalan2 pas2 shoping ckit...2 mmg dh jd kmestian aku.hehe. lgpon kat sane leh tahan murah. aku nk upload gambar tp gambar x amek lg...ade kat akak salwa. mmg banyak yg aku nk cite tp cam bese la...malas nk mnaip pnjg2...hehehe nnti aku upload gmbr tbaru... caw dulu....

Sunday, April 12, 2009

HANYA PUSARA YANG MAMPU KUZIARAHI...

Salam...2,3 hari nie aku asyik trngat kat arwah. blog nie lah tmpt aku mluahkan pe aku rse.... salah ke aku ade prasaan mcm nie...? kdang2 aku nk ubah kdaan diri aku nie, aku xnk sedih2 cmnie sbb aku taw msti arwah pon sedih kalo tngok aku mcam nie. aku rindu sgt kat die... aku nk ziarah pusara die, aku nk sedekahkan al-fatihah kat pusara dia...aku rindu sgt.
kdang2 aku tatap gambr pusara arwah yang aku amek mse aku g kampung die hr 2... mula 2 aku mmg serba salah nk amek pic 2, tp aku taw msti bile dh blik aku akan menyesal dan aku akn rndu kat arwah. aku amek gmbr tu bukan utk mratapi pmergian dia...tp hanya utk aku kurangkan prsaan rndu aku jer... aku tanam kan dlam diri aku, aku xnk nangis dh tapi kdang2 tu prasaan sayu tibe2 datang... xpela...bg aku tu bukan kesalahan pon sbb hnye dgn mnngis aku leh legakan prasaan nie... alhamdulillah Allah masih lg bg kkuatan kat aku.




nie lah pusara arwah... gmbr ni aku amek time aku gi ziarah kat kg die hr 2...time nie aku dh otw nk blik dh...singgah dulu kat kubur arwah. time ni bru lpas banjir, hr 2 kn kat kelantan bnjr teruk...tp alhamdulillah leh jgk g kubur arwah. syahdu sgt aku rse mase nie. xtaw la bile lagi aku leh pegi sane... aku nk sgt pgi sane. insyaallah ade ksmpatan aku akan pgi...

pic nie skdar pngubat rndu dan pnguat hati aku. aku redha dgn stiap yg berlaku sbb aku taw Allah dtgkan aku dgan dugaan ni sebb DIA taw aku mmpu mghdapi sume nie. thnks utk kak ain sbb bnyk bg smngt kat aku...

RANJAU KEHIDUPAN...

Salam...lame aku x update blog aku, ttibe hari ni aku rjin lak nk updte siap tkar page lyout lagi...aku pon xtaw npe. mgkin tnsion kot ngan proposal, cam susah sngat nk bt walpon bnde nye xdela susah sgt kalo btul2 usaha kn... Tapi aku taw aku mesti leh siapkan jgk, kalo org lain leh bt msti aku pon bleh kn.
sebenarnya aku nk kongsi prasaan aku, aku pon xtaw nk ckap cmne...prasaan bercampur baur. semalam aku bace entry kat blog kakak arwah...sayunye hati aku. dalam aku bsedih dan rindu sgt kat arwah rupenye kluarge die lg mnderita. Ya Allah...ape aku perlu lakukan..? sesungguhnya aku lemah sangt, kekdang aku leh jd hepi n kadang2 aku ttibe jer leh nangis. aku pon xtaw cmne nk ceritakan prasaan aku.
aku taw trllu banyak kenangan yang aku simpan dalam memori aku ni smpaikan aku sush sgt nk lupekan die. aku tak penah terniat utk lupekan die tapi berilah aku kekuatan utk aku mnghdapi hri2 yg mendatng ni Ya Allah... aku rindu sgt kat arwah smpaikn kdang2 aku langsung x bleh ingt pasal die...kalo tak msti aku nangis tersedu2. aku taw msti die sedih tngok aku cmnie tapi ape aku boleh buat utk redakan prasaan aku nie...aku rse die sntiasa ade ngan aku. aku mcam tdngr2 suare die, gelak ktawa die...Ya Allah...tolonglah hambaMu ini.
aku taw kwan2 banyak sgt tolong aku, smpai skrg dieorang tak penah sisihkan aku, dieorg beri aku smngt, dorongan yang bt aku tharu sangat. kdang2 aku rase bersalah kat kwan2 sebab aku x mampu nak jd cm aku yg dlu...kdang2 aku tnjukkan yang aku gmbire tp dalam hti aku hanye Allah yang taw.
aku nk mintak maaf kat kawn2 aku...kdang2 korg jdi mangsa sebb aku xleh nk kwal prasaan aku...tp hanye korg tmpat aku mngadu. hanye korg pnguat semngat aku. korg doakanlah aku leh jd cm dlu, aku pon rndu sgt nk jd cm dlu... thnks sbb korg sudi bersama ngan aku dalam sush dan senang. aku syg sgt kat korg sume...
bagi aku...cinta nie x pnah hilang krn cinta nie mmbuatkan aku smngt. wpon tnpe jsadnye, namun setiap kate2 yg pernah diungkap akan aku ingat smpai akhir hayt aku. kerana cinta nie ikhlas sgt dr hti aku, dan aku hrap cinta nie jd knangan paling manis dalam hidup aku...
insyaallah aku mampu utk hadapi sume nie...
aku doakan jga kak ain,umi abah, nadia tabah n sabar menempuh dgaan yang brt nie...aku nk dieorg taw dieorg akan sentiase dalam hati aku sama camne arwah ade dlm hti aku nie. kasih syg aku utk dieorg shingga ke akhir hyt n smoge xkan ptus smpai bile2...

KEM KAUNSELING KELOMPOK


aku n dura...bgambor je lbh...hehe



nie lah klompok kteorang tp ckup la...hehe

LEMBAGA KAUNSELOR

BAHAGIAN III

LEMBAGA KAUNSELOR


11. Maka adalah ditubuhkan suatu pertubuhan perbadanan yang hendaklah dikenali sebagai "Lembaga Kaunselor" yang kekal turun-temurun dan mempunyai suatu meterai biasa, yang boleh mendakwa dan didakwa atas nama perbadanannya dan, tertakluk kepada dan bagi maksud-maksud Akta ini,

Undang-Undang Malaysia AKTA 580


boleh membuat kontrak dan boleh memperoleh, membeli, mengambil, memegang dan menikmati apa-apa jenis harta alih dan harta tak alih dan boleh memindahkan, menyerahhakkan, menyerahkan balik, memulangkan, menggadaikan, menggadai-janjikan, mendemis, menyerahhakkan semula, memindahmilikkan atau dengan apa-apa cara lain melupuskan, atau membuat apa-apa urusan mengenai, apa-apa harta alih atau harta tak alih atau apa-apa kepentingan mengenainya yang terletak hak pada Lembaga, atas apa-apa terma yang difikirkannya patut.



12. Fungsi Lembaga adalah

(a) menyelia pemberian perkhidmatan kaunseling;

(b) menilai keperluan bagi perkhidmatan kaunseling di Malaysia;

(c) mengawalselia latihan kaunselor dan menentukan jenis dan tahap
kaunseling yang akan diadakan di Malaysia;

(d) menentukan kelayakan yang melayakkan seseorang untuk didaftarkan di bawah Akta ini;

(e) menentukan standard program latihan kaunseling;

(f) membuat syor kepada Kerajaan berhubungan dengan standard perkhidmatan kaunseling;

(g) mendaftarkan kaunselor yang berkelayakan;

(h) mengawalselia fee yang boleh dikenakan oleh kaunselor berdaftar bagi perkhidmatan kaunselingnya;

(i) melantik anggota-anggota Lembaga untuk menganggotai mana-mana lembaga, jawatankuasa atau badan yang ditubuhkan bagi apa-apa maksud yang menyentuh profesion kaunseling;

(j) mengawalselia tatakelakuan profesion kaunseling, termasuklah menetapkan kod etika bagi profesion kaunseling; dan

(k) melakukan apa-apa perkara lain yang difikirkan perlu untuk membolehkannya menjalankan fungsinya dengan berkesan.

Kaunselor

13.

(1) Lembaga hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut yang hendaklah dilantik oleh Menteri:

(b) seorang Presiden, yang hendaklah dilantik daripada kalangan kaunselor berdaftar;

(c) seorang wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat;

(d) seorang wakil Kementerian Pendidikan;
(d) seorang wakil Kementerian Kesihatan;
(e) seorang wakil Jabatan Kemajuan Islam;
(f) seorang wakil Jabatan Perkhidmatan Awam;
(g) seorang wakil Kementerian Dalam Negeri;
(h) tiga orang wakil institusi pendidikan tinggi; dan
(i) enam orang kaunselor berdaftar.



(2) Walau apa pun subseksyen (1), Lembaga yang pertama hendaklah dilantik oleh Menteri bagi -tempoh tidak melebihi dua tahun dan hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut:

(a) Ketua Setiausaha Kementerian yang bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat, sebagai pengerusi;

(b) sembilan orang yang mewakili pertubuhan profesional yang ada hubungan dengan profesion kaunseling; dan

(c) seorang yang mewakili institusi pendidikan tinggi.

(3) Peruntukan-peruntukan Jadual Pertama hendaklah terpakai bagi Lembaga.

(4) Pendaftar hendaklah bertindak sebagai Setiausaha Lembaga.

(5) Menteri boleh, selepas berunding dengan Lembaga, meminda Jadual Pertama melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.

Undang-Undang Malaysia AKTA 580


14. Akta Perlindungan Pihak Berkuasa Awam 1948 adalah terpakai bagi apa-apa tindakan, guaman, pendakwaan atau prosiding terhadap Lembaga atau terhadap mana-mana anggota, pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga berkenaan dengan apa-apa perbuatan, keabaian atau keingkaran yang dibuat atau dilakukan olehnya atas sifat yang sedemikian itu.



15. Tiap-tiap anggota Lembaga atau mana-mana jawatankuasanya dan tiap-tiap pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga, semasa menunaikan kewajipannya sebagai anggota, pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga, hendaklah disifatkan sebagai pengkhidmat awam mengikut pengertian Kanun Keseksaan.



16.

(1) Lembaga hendaklah memberi Menteri apa-apa dan maklumat. penyata, laporan, akuan maklumat mengenai harta dan aktiviti-aktivitinya sebagaimana yang dikehendaki atau diarahkan oleh Menteri.

(2) Tanpa m

BAHAGIAN III

LEMBAGA KAUNSELOR


11. Maka adalah ditubuhkan suatu pertubuhan perbadanan yang hendaklah dikenali sebagai "Lembaga Kaunselor" yang kekal turun-temurun dan mempunyai suatu meterai biasa, yang boleh mendakwa dan didakwa atas nama perbadanannya dan, tertakluk kepada dan bagi maksud-maksud Akta ini,

Undang-Undang Malaysia AKTA 580


boleh membuat kontrak dan boleh memperoleh, membeli, mengambil, memegang dan menikmati apa-apa jenis harta alih dan harta tak alih dan boleh memindahkan, menyerahhakkan, menyerahkan balik, memulangkan, menggadaikan, menggadai-janjikan, mendemis, menyerahhakkan semula, memindahmilikkan atau dengan apa-apa cara lain melupuskan, atau membuat apa-apa urusan mengenai, apa-apa harta alih atau harta tak alih atau apa-apa kepentingan mengenainya yang terletak hak pada Lembaga, atas apa-apa terma yang difikirkannya patut.



12. Fungsi Lembaga adalah

(a) menyelia pemberian perkhidmatan kaunseling;

(b) menilai keperluan bagi perkhidmatan kaunseling di Malaysia;

(c) mengawalselia latihan kaunselor dan menentukan jenis dan tahap
kaunseling yang akan diadakan di Malaysia;

(d) menentukan kelayakan yang melayakkan seseorang untuk didaftarkan di bawah Akta ini;

(e) menentukan standard program latihan kaunseling;

(f) membuat syor kepada Kerajaan berhubungan dengan standard perkhidmatan kaunseling;

(g) mendaftarkan kaunselor yang berkelayakan;

(h) mengawalselia fee yang boleh dikenakan oleh kaunselor berdaftar bagi perkhidmatan kaunselingnya;

(i) melantik anggota-anggota Lembaga untuk menganggotai mana-mana lembaga, jawatankuasa atau badan yang ditubuhkan bagi apa-apa maksud yang menyentuh profesion kaunseling;

(j) mengawalselia tatakelakuan profesion kaunseling, termasuklah menetapkan kod etika bagi profesion kaunseling; dan

(k) melakukan apa-apa perkara lain yang difikirkan perlu untuk membolehkannya menjalankan fungsinya dengan berkesan.

Kaunselor

13.

(1) Lembaga hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut yang hendaklah dilantik oleh Menteri:

(b) seorang Presiden, yang hendaklah dilantik daripada kalangan kaunselor berdaftar;

(c) seorang wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat;

(d) seorang wakil Kementerian Pendidikan;
(d) seorang wakil Kementerian Kesihatan;
(e) seorang wakil Jabatan Kemajuan Islam;
(f) seorang wakil Jabatan Perkhidmatan Awam;
(g) seorang wakil Kementerian Dalam Negeri;
(h) tiga orang wakil institusi pendidikan tinggi; dan
(i) enam orang kaunselor berdaftar.



(2) Walau apa pun subseksyen (1), Lembaga yang pertama hendaklah dilantik oleh Menteri bagi -tempoh tidak melebihi dua tahun dan hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut:

(a) Ketua Setiausaha Kementerian yang bertanggungjawab bagi kebajikan masyarakat, sebagai pengerusi;

(b) sembilan orang yang mewakili pertubuhan profesional yang ada hubungan dengan profesion kaunseling; dan

(c) seorang yang mewakili institusi pendidikan tinggi.

(3) Peruntukan-peruntukan Jadual Pertama hendaklah terpakai bagi Lembaga.

(4) Pendaftar hendaklah bertindak sebagai Setiausaha Lembaga.

(5) Menteri boleh, selepas berunding dengan Lembaga, meminda Jadual Pertama melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.

Undang-Undang Malaysia AKTA 580


14. Akta Perlindungan Pihak Berkuasa Awam 1948 adalah terpakai bagi apa-apa tindakan, guaman, pendakwaan atau prosiding terhadap Lembaga atau terhadap mana-mana anggota, pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga berkenaan dengan apa-apa perbuatan, keabaian atau keingkaran yang dibuat atau dilakukan olehnya atas sifat yang sedemikian itu.



15. Tiap-tiap anggota Lembaga atau mana-mana jawatankuasanya dan tiap-tiap pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga, semasa menunaikan kewajipannya sebagai anggota, pegawai, pengkhidmat atau ejen Lembaga, hendaklah disifatkan sebagai pengkhidmat awam mengikut pengertian Kanun Keseksaan.



16.

(1) Lembaga hendaklah memberi Menteri apa-apa dan maklumat. penyata, laporan, akuan maklumat mengenai harta dan aktiviti-aktivitinya sebagaimana yang dikehendaki atau diarahkan oleh Menteri.

(2) Tanpa menjejaskan keluasan subseksyen (1), Lembaga hendaklah, dengan seberapa segera yang praktik selepas berakhirnya setiap tahun kewangan, menyebabkan dibuat dan dihantar kepada Menteri suatu laporan yang memperkatakan aktiviti-aktiviti Lembaga sepanjang tahun kewangan yang sebelumnya dan laporan itu hendaklah dalam apa-apa bentuk dan hendaklah mengandungi apa-apa maklumat yang berhubungan dengan prosiding dan dasar Lembaga sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri.



17. Lembaga boleh melantik seorang peguam bela dan peguam cara untuk memulakan dan menjalankan apa-apa prosiding sivil bagi pihaknya.

enjejaskan keluasan subseksyen (1), Lembaga hendaklah, dengan seberapa segera yang praktik selepas berakhirnya setiap tahun kewangan, menyebabkan dibuat dan dihantar kepada Menteri suatu laporan yang memperkatakan aktiviti-aktiviti Lembaga sepanjang tahun kewangan yang sebelumnya dan laporan itu hendaklah dalam apa-apa bentuk dan hendaklah mengandungi apa-apa maklumat yang berhubungan dengan prosiding dan dasar Lembaga sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri.



17. Lembaga boleh melantik seorang peguam bela dan peguam cara untuk memulakan dan menjalankan apa-apa prosiding sivil bagi pihaknya.

Saturday, April 11, 2009

JANGAN BERSEDIH

Oleh : Ulis Tofa,Lc

dakwatuna.com - Ketika suasana dunia dengan beragam problematikanya terasa menyempitkan dada orang beriman, ketika itu hendaknya ia meyakinkan dirinya bahwa ia sedang menuju Allah swt dengan tulus ikhlas. Yakinlah ketika itu suasana akan berubah menjadi gembira, tenang dan percaya akan adanya pertolongan Allah swt. Inilah sunnatullah yang tidak akan pernah berubah dan tidak akan pernah tergantikan.

Ikhlaskan Hidupmu

Kita sudah sangat berpengalaman bahwa faktor pertolongan dan kemenangan itu datang dari dalam diri orang beriman, ketika ia merasa benar-benar ikhlas, ketika itu Allah swt akan campur tangan dengan menurunkan pertolongan, memberikan keberkahan dan kemenangan.

“Hai orang-orang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (Muhammad:7)

Sungguh, pertolongan hanya datang dari Allah swt, karena itu hendaknya ma’iyatullah atau merasa bersama Allah swt selalu bersemayam dalam hati, jiwa dan lisan bahkan dalam setiap perbuatan.

Kisah Nabiyullah Musa as membuktikan itu. Ketika ia dengan pengikutnya dikejar-kejar Fir’aun dan bala tentaranya. Pengikutnya bergumam seakan putus asa:“Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa: “Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul” (Asy-Syu’ara:61)

Nabi Musa dengan sepenuh keyakinan menjawab, “Sekali-kali tidak akan tersusul, Sesungguhnya Tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku” (Asy-Syu’ara’:62)
Sikap ma’iyyatullah, merasa ditolong Allah, tenang dan yakin akan campur tangan Allah swt berbuah kemenangan dan kegembiraan.

“Lalu Kami wahyukan kepada Musa: “Pukullah lautan itu dengan tongkatmu”. Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar.” (Asy-Syu’ara’:63)
Tak terbayang dalam benak Nabi Musa ketika itu, apa bentuk pertolongan Allah swt. Bahkan kita tidak bisa menebak bentuk pertolongan Allah swt itu, selain adanya informasi dari Al Qur’an, bahwa dengan izin Allah swt laut terbelah yang dengannya Musa selamat, subhanallah.

Pertolongan ini jualah yang Allah swt turunkan pada Nabi Muhammad saw. Sejarah hijrah dari Makkah ke Madinah telah menjadi buktinya. Allah swt berfirman: “Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya.” (At-Taubah:40)

Nabi Muhammad saw ketika itu terusir dari kampung halamannya, semua ia tinggalkan tanpa terkecuali, ia keluar hanya karena Allah dan untuk Allah swt. “(yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua.” (At-Taubah:40)

Ia keluar sepenuh cinta, ikhlas, dan tsiqah atau yakin dengan Penciptnya. Itu terlihat dari perkataan beliau kepada sahabatnya Abu Bakar yang menemaninya, “Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah beserta kita.” (At-Taubah:40)

Jargon Hijrah
Subhanallah, di tengah himpitan hidup, kejaran musuh, intaian pedang lawan, Rasulullah saw tetap tenang, ikhlas dan yakin akan pertolongan Allah swt.

Apa yang terjadi setelahnya? Tak terduga, Allah swt menyelamatkan keduanya hanya dengan seekor laba-laba yang sangat lemah dan seekor burung yang bertelur di sangkarnya di mulut gua. Allahu Akbar walillahil hamd.

Inilah syi’ar atau jargon Rasulullah saw di awal hijrahnya: “Jangan bersedih, Allah bersama kita”.

Siapa pun yang merasa bersama Allah swt dengan sebenar-benar keyakinan, ia tidak akan sedih. Untuk apa ia bersedih? Untuk kehidupan, yang Allah swt pengaturnya? Untuk dakwah, yang Allah swt sendiri pemilik dan penolongnya? atau ia bersedih karena dirinya sendiri ? Atau terhadap pengikut-pengikut setan yang Allah swt pasti menghinakannya dan mengadzabnya di dunia dan di akhirat? “Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah beserta kita.”

Katakan kepada setiap mukmin: “Angkat muka Anda, yakinlah di jalan Anda, jalan kebenaran, karena Allah bersama Anda. Bisikkan kepada setiap muslim: “Buka lebar-lebar telinga Anda, “Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah beserta Anda.”
Inilah jargon setiap mukmin yang menapaki jalan menuju Allah swt., apapun tantangan yang menghadang, jangan bersedih! Apapun kendala merintang. Berlalulah dan jangan gubris. Sabarlah terhadap apa yang menimpamu, karena tujuan masih jauh, yaitu surga penuh kenikmatan menanti.

Dengarlah ayat-ayat Allah swt. “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (At-Taubah:111)

Kriteria Pemenang

Agar kita senantiasa memiliki perilaku ikhlas dan keyakinan akan datangnya pertolongan Allah swt, hendaknya kita memiliki kreteria sebagaimana yang Allah swt firmankan:

“Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.”Pertama, Atta’ibun: senantiasa memperbaharui taubat, karena setiap bani Adam pasti salah, dan sebaik-baik orang yang salah adalah orang yang segera beristighfar dan bertaubat.

Kedua, Al’abidun: senantiasa mengabdi kepada Allah swt. Duhai, sejauh mana kita mengabdikan diri kepada-Nya ? Hanya di saat gembira saja, di kala sedih, atau di setiap situasi dan kondisi?

Ketiga, Alhamidun: kondisikan hati untuk senantiasa senang ketika Allah swt memanggil dan menyeru dengan perintah dan larangan. Segeralah menuju Allah swt dengan bersyukur dan suka cita.

Keempat, Assa’ihun: hendaknya senantiasa siap siaga untuk berjihad menegakkan keadilan, menyemai kebahagiaan dan menebar rasa aman di tengah-tengan masyarakat. Tak lupa berjihad mengendalikan hawa nafsu dengan melaksanakan shaum.

Kelima, Arraki’un Assajidun: Ya Allah, jadikan kami termasuk orang-orang yang senantiasa ruku’ dan sujud secara berjama’ah. Ya Allah, jangan halangi kami untuk itu karena sakit atau malas.

Keenam, Al Aamiruna bil ma’ruf wannahuna ’anil munkar: menegakkan yang baik dan melarang yang buruk. Duhai indahnya kedua hal ini bisa dilaksanakan dengan seimbang.
Ketujuh, Alhafidhuna lihududillah: menjaga dan menerapkan hukum-hukum Allah swt, karena tiada satu pun hukum dan perintah Allah swt yang tidak layak diterapkan dan dijalankan dan karena itu membawa manfaat dan jauh dari madharat.

Ketika ketujuh hal di atas dijalankan dengan baik, maka layaklah kita mendapatkan kabar gembira dari Allah swt ”wabasy syiril mukminin”.

Sungguh, ketika rasa takut lenyap dari hati, tatkala rasa sedih menghilang dari jiwa, ketika itu kita merasakan ma’iyyatullah atau bersama Allah swt dan karenanya kita akan mendapatkan pertolongan dan kemenangan dari-Nya.

Inilah hijrah yang sebenarnya, hijrah yang mengantarkan kita kepada percepatan pertolongan Allah swt.

Marhaban, ayolah kita semua, siapapun kita tanpa terkecuali bertaubat, diiringi dengan keseriusan pengabdian kepada Allah swt, yang akan mengikis noda kelam dalam hati secara berangsur. Bangun lisan dengan memperbanyak memuji dan bersyukur. Bantu anggota badan untuk menapaki dakwah ilallah dan perjuangan menegakkan syariat-Nya. Hendaknya kita menjadi ”Qur’an” yang berjalan di muka bumi. Ketika itu, kita akan mendengar lirih suara batu dan pohon memanggil: ”Wahai Muslim, wahai Abdullah, di belakangku ada musuh Allah, perangilah!” sebagaimana yang dijanjikan Rasulullah saw.
Dan pertolongan Allah itu dekat. Kemenangan itu di depan mata. Allahu ’alam.

Tuesday, March 17, 2009

DIRIKU SEPANJANG DI UPSI

terlalu banyak rasenye untuk aku ceritakan tapi bg aku pengalaman yang aku lalui di sni sapnjang hampir 3 thn banyak mematangkan fikiran dan hidup aku. terlalu banyak yang aku tempuhi, suka duka sepanjang bergelar mahasiswi dapat aku rasakan sehingga kadangkala aku hampir berputus asa. namun, itulah sebenarnya kehidupan sebagai seorang manusia. tidak sume yang kita inginkan akan berjalan dengan lancar sebagai mana yang kita kehendaki...

tahun pertama di upc memg aku agak excited, maklumla first time bjauhan dengan fmily n mrasai suasana di tempat baru tp kdangkala aku xleh lupe prasaan rndu kat fmily. ksibukan aku mse 2 mmbuatkan aku kurg memikirkan kerinduan aku. aku mula mengenali org disekeliling, n mule2 agak kekok sebab kebnyakan org luar n tpkselah aku bckap pon gune bhs stndard tp 2 bukan mnjdi msalah utk aku. lame klmaan aku boleh membiasakan diri dngan mereka n org pertama yg aku rapat ialah romate aku, name die lisa...lame aku x jmpe ngan die sjak dari sem 4 lg, rndu plak aku kat die, same jgk ngan hsmate2 aku yg len...baik sgt,the best hsmte i hv got tp skang dh ssh nk jmpe dieorg mklumla skang dh ade yg dh hbs bljr...mgkin xkan jmpe dh... sedih plak aku rse....

Tuesday, March 10, 2009

hatiku menangis lg

sebenarnya aku pun xtaw cmane nk ceritakan lg ape yg aku rse skrg... hanye tuhan yg taw prasaan nie. aku sunyi, aku sedih, aku xtaw pe lg prsaan aku...bercampur baur. aku x pnah cite ape aku sbnarnye, tp mgkin kwan2 aku pham. jiwa aku kosong sgt... kdang2 aku rase aku nie hipokrit sgt, aku pura2 gmbire tp hkikatnye jauh dr 2... mane pegi kkuatan aku slame nie? mane pegi amalihah yg dlu? aku pon xtaw. aku nk jd cm dlu.....

Tuesday, February 24, 2009

ASGNMENT LAME...

hai sume...td sje jer aku tngok blik asgment2 lame aku sejak dari sem 1 sampai la skang. cam x sangke lak, dh sem 6 rupenyer aku. hehe dh mkin tue la tandenye. bile aku tngok blik asgment2 tu, tngat blik cmne sushnyer nk bt, nk2 asgment mjalah mse sem 2. bnyk yg aku bljr mse 2, bukan senang nk bt mjalah...mse 2 first time gune mic ofice publisher, tp bile dh siap asgmnt 2 rse lega sangt dngn hasil keje tngan sndiri. xlah cntik sgt tp skurang2nyer aku bljar satu bende baru n then wpon ssh aku bleh bt sbnrnyer lbh2 lg asgment 2 dlm bntuk kump so xlah tnsion sgt. kat bwah nie lah hsil keje yg group aku bt....cover depan jer...



satu lg asgment yg aku suke ialah novel perkembangan kerjaya. ssh sgt nk kuarkan idea nk mngrang, maklumlah bukan org sastera pon...mengarut2 jer ayat aku.hehe. tp xpelah...dpat jgk aku mnyiapkan novel tersebut n di bwah nie lah cover novel aku 2.... juz a simple novel but have a lot of thing about my life...






Monday, February 23, 2009

SAHABAT...



Hot Comments

POHON YANG RENDANG

jupitergreetings.com

Aku selalu mengharapkan agar aku mampu menjadi ibarat sepohon pokok yang rendang agar aku mampu memberi tempat berteduh kepda orang lain....

MOOD KEMBALI...

Salam...lame aku x update blog, 2, 3 hari nie adela ckit krajinan nk mngadap laptop. bukan pe, malas nk mngadap sbb intnet kat blik aku slow sgt, time mlam2 cmnie brulah ok ckit... so, aku merajinkan diri untuk tido lambat malam nie..hehe. xtaw ape lg aku nk tambah dalam blog aku...pening aku pikir. sebenarnye ngah pening cari bhan utk video...sush nk cari pic2 yg ssuai ngan lagu yg aku nk bt. but, i will try my best to do it. sbb bnde nye bukan ssh sgt pon, juz kene rajin jer....tp 2lah masalah aku yg sbnrnye. hehehe. k lah... saje jer aku post coment nie nk hlngkan bosan smntara nk update blog nie. ape2 pon, sape2 yg view blog aku, thanks a lotz k .....

Monday, February 16, 2009

PROGRAM KEMAHIRAN BELAJAR


Sunday, February 1, 2009

ME WIF NUR BATRISYA INSYIRAH

Tuesday, January 27, 2009

CUTI..........

cuti memang best tp keje aku x bt lgsung lg.huhuhu malasnyer aku. skang aku duk kat kl, umah mak angkat aku...best duk kat cni sbb dieorg dh mcm fmily aku. skurang2 nye aku leh hbiskan cuti aku kat cni, duk kat kolej pon bukan ade ape2 pon...sume balik kg, tngal aku sorg lak.hehe. aku xtaw lg bile nk blik kolej, bile dipikir2 kan, aku ingat nk blik awal ckit sbb keje aku bnyak yg x siap lg...kalo lame2 aku kat cni, aku tkut aku mlas lak nk bt keje. kalo kat kolej 2 skurng2nyer aku buatlah jgk. bile dh smpai umah dieorg ni aku cam brt hati lak nk blik...huhu. oklah, 2 jer aku nk gtaw kat cni. bukan per sje jer nk update blog nie...xtaw nk post pe...hehhe. k lah...bubye....

Saturday, January 24, 2009




sahabat sejati ialah sahabat yang sntiasa bersama dalam apa jua keadaan sekalipun, dalam susah, dalam gundah, dalam tawa dan dalam riang.
sahabat kau sentiasa bersama...
semangat dan pngorbanan yang dilakukan takkan dapat dibalas...
hanya doa ku panjatkan agar Allah memudahkan segala urusan
dan semoga Allah memberikan keredhaan di atas persahabatan ini.
sesungguhnya...
persahabatan ini amat bermakna...
tidak tergambar dengan kata-kata...
sesungguhnya aku amat bahagia dan bersyukur
mempunyai teman seperti kalian...
kalian lah sahabatku dunia akhirat...

Friday, January 23, 2009

CERAMAH DAH SELESAI

Alhamdulillah...ceramah aku dh setel, hehe. so, lpas nie aku dh xyah nk pkir psal 2 lg... wpon xla ok sgt tp skurang2nyer aku dh boleh mnrik nfas lega. skang ni mase utk cuti lak, tp keje xleh nk lupe. bnyk bnde nk kene bt, asgment aku x sntuh lg. wpon blik cuti, aku bwak blik skali asgment aku...lgpon aku blik kl jer. xde la ssh sgt, leh aku wat keje smbil bercuti. x sbr nk jmpe kak ain n fmily. rndu sgt...wpon pkenalan x lame tp ikatan 2 mesra sgt.

Tuesday, January 20, 2009

CERAMAH...

Sbenarnye aku tngah runsing sbb esk kmungkinan aku kene bg cramah kat dlm kelas, maklumla nk jd kaunselor kenela menjinak-jinakkan dr dgn crmah2 nie. tp msalahnye aku nie agak nervous kalo kat dpan org ramai, aku tkut ape yg aku nk ckp x tkeluar...huhu. risau aku.... ape pon kene tnjukkan yg aku boleh, kalo org lein boleh bt xkan aku x bleh kn....? so, i'll try my best... tjuk crmah pon x cnfirm lg nie...hehehe. ape pon aku doa jer spy aku x nervous n leh ckp ngan baik...bt malu jer kalo bg crmah lpas 2 tgagap-gagap.hahaha.

MY LOVELY MOM...





















nie mak aku....rindu sgt kat mak. i love u so much...

MY HEROES


Monday, January 19, 2009

Al Fatihah...

hari ni dh genap 2 bulan arwah pergi, tp aku rse cam die still ade kat cc aku. kadangkala aku teringat mcam arwah msh hdup tp ble aku sedar sbnrnyer arwah dh xde... Allah jer yg taw rindu aku kat die, x pnah pdam prasaan nie wpon zahirnya aku nampak gmbire... biarlah..., aku akan kuatkan hati aku utk mnghadapi dgaan nie sbb aku taw msh ramai org disekeliling aku yg nk aku gmbire... aku nk jd seceria dlu, nk gurau n gelak2 ngan kwan2 aku cam dulu... tp kdang2 aku x mampu mnipu prasaan nie. Ya Allah kuatkan lah hati aku... Al Fatihah utk arwah Mohd Badrul Ihsan.... dirimu akan sntiase dalam ingatan...

WAJAH BARU












































hehehe wajah baruku... rimas sebenarnye bile pkai cermin mte, tp aku tpkse....huhu

























just nk try.... xde keje...hehe

Buat Muslimah
www.iLuvislam.com
oleh:iinssyirah_balqish
editor:everjihad



Bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi... Begitulah orang yang cantik jarang berbudi.."

Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, "Awak ni cantiklah", maka akan menguntumlah sekuntum senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah ia. Ah... siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan lawa? Begitulah resam manusia, seronok bila dipuji kecewa bila dikeji.

Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya. Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan pujian dan sanjungan manusia. Wanita yang cantik selalu ditimpa 'perasan' kerana sedar dirinya punya kelebihan. Kata orang, wanita cantik banyak mahunya. Diri rasa bangga, seisi dunia mahu digenggamnya. Kalau ia seorang gadis dirinya sanggup menjadi tukaran dengan wang yang beribu. Ada pula yang rela menjadi andartu. Hidup liar bak merpati, senang didekat dan ditangkap lari.

Jika ia seorang isteri yang sedar dan bangga dengan kecantikkannya maka suamilah yang menjadi mangsa. Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan karenahnya. Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya. Ia menyayangi isteri atas dasar kecantikannya. Jadilah suami laksana lembu yang dicucuk hidungnya. Ke mana diarah di situlah perginya, alangkah dayusnya dia. Si isteri yang cantik rupawan akan merajuk dan meragam seandai kemahuannya tidak tercapai, mengugut, merajuk hendak balik kampung atau minta cerai.

Alangkah indahnya jika si isteri tadi, kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin. Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita sama ada cantik atau tidak adalah pada akhlaknya. Kalau ia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang indah. Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada. Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya, sentiasa mencari keredhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa. Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang. Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan. Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan. Wanita yang kurang cantik pula jika tidak berakhlak akan meyakitkan hati dan mata. Ibarat bunga yang tidak cantik tidak pula harum dan wangi. Maka tiadalah apa-apa tarikan dan keindahan padanya.

Usah bangga dan usah pula risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia. Tetapi marilah berlumba-lumba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia. Nescaya disayangi Allah serta makhluk-makhlukNya. Seharusnya diri yang dikurniakan Allah dengan nikmat kecantikan sentiasa resah jiwanya. Bukan kerana takut luput kurniaan itu dari dirinya. Bukan jua kerana ada yang iri hati dan mahu menganiayai atau menandingi kejelitaannya. Resah adalah kerana menghitung-hitung pahala-pahala yang tinggal akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskan dirinya ke jurang neraka.

Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota. Apa lagi jika kecantikan itu hidangan setiap insan, cantik indah tetapi hina terdedah. Menjadi mainan nafsu dan syaitan. Bersyukur dengan segala nikmat Tuhan. Baik buruk,cantik hodoh itu adalah pemberiNya. Yang berwajah cantik atau hodoh sama-sama perlukan persediaan. Akan tiba saatnya jua di mana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing dan ditimbusi tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi. Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian. Apakah baru di kala itu mahu diucapkan nikmat iman dan Islam itulah sebesar-besar pemberian Tuhan? Baru sanggup berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya? Sebelum segala-galanya terlewat sama-samalah kita daki anak-anak tangga menuju ke puncak taubat.

Asal manusia dari setitis mani yang hina. Sehina itulah pula dirimu wahai wanita. Kenangilah nasib diri di hari penghisaban. Segala pinjaman Tuhan itu, untuk apa digunakan. Lunakkan hati, tenangkan perasaan. Lihatlah ke seluruh penjuru alam. Di mana saja mata menjurus di sana ada tanda keagungan Tuhan. Dongakkan kepala ke langit biru, tundukkan wajah ke bumi yang hijau. Saksikanlah kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang. Langit yang dijadikanNya tidak bertiang, gunung-ganang tidak berpancang. Usah terlena dibuai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran:

"Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allahlah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan." An-Nahl:53.....

RENUNGILAH IA BUAT MU MUSLIMAH....

kenangan kat kelantan...majlis kwen ayah mat...













Sunday, January 18, 2009


Perkataan Syukur Yg Dilupai
An Nisa
editor: kasihsayang


Ya Allah..Alhamdulillah, aku seorang Muslim

Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bernafas sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku sihat sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku sempurna fizikal
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada rumah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada ibu dan bapa
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat makan
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat minum
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat pakaian
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada kerja
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bersekolah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup dalam keadaan aman
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat berhibur (cara yang terbatas)
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada sahabat
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat tidur dengan nyenyak
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat menikmati udara segar
Ya Allah..Alhamdulillah
Ya Allah..Alhamdulillah!


Fikirkan, ramai manusia yang mengakui dia Islam, tetapi, adakah dia sudah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam? Adakah hidupnya mengikut cara Islam? Solat 5 waktu? Puasa? Baca Al-Quran? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini? Fikirkan, kita sedang bernafas sekarang, adakah kita gunakan hayat kita dengan sebaiknya? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini? Fikirkan, kita sihat, tanpa penyakit buat masa sekarang, adakah kita gunakan masa sihat kita dengan sebaiknya? Dan adakah kita marah atau mengeluh dengan Allah jika kita ada penyakit? Ingat, penyakit merupakan tanda kasih Allah supaya kita ingat pada-Nya..SubhanAllah.. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita ada rumah, makanan, minuman,pakaian dan pelbagai nikmat dari segi harta.. adakah kita makan dan minum, kita mulakan dengan Bismillah? Adakah kita menutup aurat ketika berpakaian dan kerana Allah Ta’ala? Adakah kita berhias mengikut cara Islam? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita dapat berhibur (melalui cara terbatas), tetapi kadang-kadang kita terlupa, terlebih berhibur, lalai dan leka..

Fikirkan, kita hidup di Malaysia..negara yang aman daripada peperangan (tidak termasuk perang politik). Kita dapat tidur dengan nyenyak, tiada bunyi bom, pistol dan segala jenis senjata. Tidak seperti di Iraq, Bosnia dan sebagainya. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini? Seperti dalam Surah Ar-Rahman..Allah menekankan ayat ini sebanyak 31 kali.

”Maka nikmat Tuhan kamu yang mana satukah yang kamu dustakan?” (Surah Ar-Rahman)

Kerana manusia itu mudah lupa, lalai dan leka dengan nikmat Allah yang terlalu banyak ini sehingga tidak terkira. Kadang-kadang kita lupa nak ucapkan:

"Terima kasih ya Allah! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya Allah!"

Kadang-kadang kita lupa nak berterima kasih kepada Allah dengan cara beribadah kepada-Nya..kita lupa...lalai..

Kadang-kadang kita terlalu banyak merungut, ”kenapa aku tak dapat yang ini? Kenapa Allah kasi aku yang ini?!” Tetapi kita tidak sedar, kita tak tanamkan dalam diri bahawa Allah itu Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.. Kadang-kadang kita tidak sedar, Allah hanya meminjamkan kekayaan Dia kepada kita, tetapi kita? Dengan kekayaan itulah kita gunakan untuk menentang Tuhan Yang menciptakan alam ini.. Na’uzubillah..

Sahabat-sahabat sekalian, marilah kita muhasabah diri masing-masing..Ini juga peringatan buat saya hamba yang khilaf. Wallahu’alam..

huhu....shari berjalan memg memenatkan tp skurang2nye leh mengurangkan tkanan yg ade. aku x rncang pon nk g kl tp memandangkan si napisah g sorg2, risau jgk aku so aku pon mringankan kaki aku utk tmankan die. hehe. penat memg penat sbb kiteorg tpkse mncari sndiri tmpat tmujanji 2, tp last sampai jgk. time dngr nsihat yg doktor 2 bg...aku rase cam tenangnye hidup kalo hati kite x fikirkan perkara-perkara ngtif yg kdangkala bukan suatu masalah yg besar sbb impak yg kite trime lbh bsar dari maslah 2. ape pon aku amek iktibar dari stp yg blku bhw sume yg Allah takdirkan utk kite ade hkmah dsbaliknyer.... so, aku bsyukur dengan ape yg aku ade skang n lbh mnghargai ape yg Allah kurniakan utk aku... biarlah ape org nk kate sbb hanye ALLAH n aku jer yg taw ape yg ade dlm hti nie....

Saturday, January 17, 2009




















me wif kak ain... mlm ni tbe2 lak rse rndu kat kak ain...huhu. rndu nk gduh ngan akak.hehehe. x sbar nk jmpe nn

Alamak, tak mungkin...

Airtebu
Editor : Afdhal87


Bayangkan tiba-tiba pintu rumah diketuk,pintu dibuka,
Ya Allah Rasulullah rupa-rupanya!!!

Barangkali kita berasa gembira, takjub, pemimpin paling agung muncul dipintu.
Mungkin kita bersalam, memeluk baginda, diajak baginda moga-moga sudi bermalam dirumah,

atau barangkali kita berfikir,meminta Rasulullah tunggu di pintu, rumah bersepah perlu dikemas,
tandas kotor perlu dibasuh,VCD 'adult rated' dimana harus disorok?
majalah-majalah picisan dimana hendak disimpan?

atau barangkali segera balik ke bilik, bagi muslimin seluar pendek perlu ditukar,
terkial-kila mencari pelikat, poster artis perlu dicabut, diganti dengan ayat seribu dinar,
pemberian peminta sedekah yang diletak di bawah katil.

atau barangkali malu, abah tak pernah jadi imam solat di rumah,
mama tercari-cari tudung dalam stor, jiran tetangga tak pernah kenal,
surau dekat rumah tak tahu kat mana, mengaji Al-Quran sebulan sekali.

atau barangkali kita terfikir, bagaimana dengan adik-adikku?
adik-adik selalu menyanyi, zikir dan Al-Quran jauh sekali,
abang hafal nama pemain man U, artis, artis, namun tidak keluarga baginda,
sahabat baginda yang baginda kasihi, tengok VCD hari-hari, Korea, Jepun, Inggeris, Al-Quran??
"Ala...sibuk la.." Buku agama?? "Exam agama lambat lagi.."


atau baragkali kita segan, baju kakak semua ketat,
baju yang ok ada 2,3 helai, baju kurung tanpa tudung,
yang dipakai setiap hari Isnin dan Jumaat untuk ke kuliah.

Kita mengaku cintakan Rasulullah, buktinya?
semasa Maulidur Rasul kita berarak,perang selawat kita selawat,
tapi tak faham apa-apa.habis berarak umpat urusetia majlis.
"Sunnah nabi?Apa tu?"."Dakwah? Ala..JAKIM kan ada..aku bukan ustaz/ustazah.."

Hipokrit ! !

Friday, January 16, 2009

hai...penatnyer hr nie. pning kpale pon ade...pg td aku tlewat bngun, so ape lg kelam kabut la aku pegi kelas tp smpat lg bt muke slamber jer wpon ngntuk sgt. mulela kat dalam kelas aku asyik nk trlentuk jer, nsib baik leh thn lg...ni pon rse dh nk mamai ni,hehe. 3 hari kelas memang sgt padat tp alhamdulillah esk dh cuti. si napisah lak ajak aku p kl temankan die, aku ok jer lgpon aku cuti 4 hr so kire okla release tnsion kat kl kejap. tp hrp2 x bnyk duit habis.huhu. aku ni xleh g kl nnti ade jer bnde yg aku nk beli....tp sabor jer la. time ni bru ade pluang nk update blog tp intenet ni cam nk bt hal plk. kejap lju kejap slow tp xpela asalkan leh online... jap aku nk melelapkan mate kejap nk ringnkn bebanan kepale nie.huhuuhu....

Wednesday, January 14, 2009

assalamualaikum...dh tngah2 mlam ni gatal lak nk post coment kat blog. bukan pe bosan sbnrnyer bile cuti lame2 tp kalo x cuti bersungut lak. mase cuti 4 hari ni pon aku duk umah jer...layan internet, layan blog, friendster n macam2 lglah, kalo bosan jgk aku p la berjulan2 kat umah si napisah, suke kaco die...maklum umah kat depan 2 jer... tp msalahnyer tiap kali aku dtg msti die duk ats katil.hahaha sory napis....tp aku taw die pnat sebenarnyer. 2,3 hri ni aku rjin lak edit blog ni, td bru pas balik umah zeti mntak tlg die ajar edit blog. alhamdulillah, berjaya jgk aku edit blog wpon pening ckit utk aku menyiapkannya...thnks zeti... k lah aku nk sign out dh, nk tido dh esk aku klas pg...huhu malasnyer.... k selamat malam.....

Tuesday, January 13, 2009

TAKDIR PENENTU by Mirwana

Dikau …membuat hidupku ceria
Dengan senyummu ku memuja kebesaran
Tuhan Yang Maha Esa

Bahgia..ku rasa tika bersamamu
Tiada apa yang dapat digambarkan
Membawa sinar baru

Janjimu kepadaku
Sentiasa disisiku selalu
Menempuhi segalanya
Namun kini, kau tiada lagi
Mungkin kita kan bertemu
Takdir penentu

Namun…kan ku teruskan hidup ini
Kan ku buktikan segala cita dan janji
Suatu hari nanti

Janjimu kepadaku
Sentiasa disisiku selalu
Menempuhi segalanya
Namun kini, kau tiada lagi
Mungkin kita kan bertemu
Takdir penentu

Sukar untuk kutemui lagi
Insan mulia yang sejati
Suka dan duka bersama kita lalui

Namunku kan terus
Cita kita janji kita
Walau kau tiada di sisiku lagi
Menempuhi segalanya
Kan ku teruskan jua
Mungkin kita kan bertemu takdir penentu

renungkanlah...Realiti Subuh Masa Kini oleh oleh ibnu_dzulkhefli

Subuh.. Sayup-sayup kedengaran laungan azan tatkala hening pagi, laungan mengajak manusia untuk menunaikan solat itu sungguh merdu sekali. Namun, kemerduan suara itu seolah-olah mendodoikan aku yang sedang lena diulit mimpi. Aku sedar, aku dengar, aku tahu itu azan, laungan memanggilku menunaikan solat. Tapi, Dwi gabungan pakatan kejahatan, syaitan dan nafsu terlebih dahulu memekakkan telingaku, disumbatnya rongga telinga itu dengan bisikan-bisikan jijik, "Alangkah enaknya kalau kau teruskan tidurmu itu wahai manusia.. Tidurlah.. Kau penat bekerja disiang hari, berhempas pulas berusaha untuk mencari sesuap nasi.. Apa salahnya kau berehat sedikit?"

Biasa dengar alasan ini? Bukankah ini alasan kalian juga wahai saudaraku? Usah tipulah. Aku manusia. Kau juga manusia. Punyai kawan bernama syaitan.. Punyai hati bersalut nafsu. Tewas muslim itu pagi ini. Syaitan bukan setakat bertepuk tangan, bersorak, menari, berguling, ketawa meraikan kecemerlangan mereka. Usaha mereka membuahkan hasil. Muslim tadi kembali menarik kulit babi yang tadinya terselak sedikit. "Biarlah.. Aku penatlah hari ini.."

Disatu tempat yang lain, sayup-sayup kedengaran laungan azan tatkala hening pagi, laungan mengajak manusia untuk menunaikan solat itu sungguh merdu sekali. Kemerduan itu bagaikan hembusan yang amat kuat menerpa telingaku. Aku sedar, aku dengar, aku tahu itu azan, laungan memanggilku menunaikan solat. Lalu, aku bingkas bangkit. Digosok-gosok mata ini. Terkebil-kebil ke kiri. Terkebil-kebil ke kanan. Alhamdulillah. Syukur. Allah tiupkan roh ku kembali pada tubuhku. Lenguh rasanya badan ini. Sengal di sini. Sengal di sana. Penatnya seharian berkerja semalam masih tak hilang lagi. Pakatan tanpa senjata itu muncul lagi, Syaitan memulakan rutinnya seperti biasa. "Dah tahu penat tu tidur jelah. Rehatkan dirimu dulu wahai manusia. Badanmu lenguh, penatmu masih belum hilang lagi. Tidurlah dulu. Kemudian bangunlah semula." Arggghh! Nafsu tidurku membuas lagi. Mengantuknyaa. Biarlah. Aku impikan ganjaran 27 kali ganda itu. Aku impikan melalui titian sirat sepantas kilat. Telapak kaki ini mencecah ke lantai simen yang sejuk. Burrr. Dinginnya. Ahh. Pedulikan! Menujulah aku kerumah Allah yang satu.

Yang mana satu dikau wahai manusia? Pilihlah. Kita serupa. Punyai nafsu. Punyai kawan bernama syaitan. Tapi iman yang membezakan kita. Tinggi ke rendah?? Laratkah kita menjadi singa Allah yang mengaum sedangkan menghalang menguap pun tak mampu?? Sahabat2 seperjuangan, berapa byk nikmat Allah yg kita kecapi hari ini?? Demi Allah! Semuanya tidak terhitung! Apalah salahnya dkorbankan saat kelazatan tidur di kala subuh utk berjemaah?Ingat! Selangkah kita rapat padaNya seribu langkah Allah rapat pada kita. Allahu rabbi. la usyriku bihi ahada!

Monday, January 12, 2009















KeNanGaN kU...
Tahun 2008 berakhir dengan penuh kisah suka dan duka
kerana pada tahun 2008 aku mengenali seorang llaki yg bernama Mohd Badrul Ihsan, insan ini amat istimewa dalam hidup aku kerana dialah lelaki yg betul2 menyentuh hati aku...tapi biarlah aku jer yg taw. saat aku menitipkan kata-kata nie dia dh xde bersama ngan aku...dia dh pegi jauh dr hidup aku...dia dh pegi bertemu dengan Yg Maha Pencipta...aku redha kerana arwah hanya pnjaman semata-mata walaupun dalam hati hanya aku n ALLAH jer yg taw. sygnyer aku kat arwah... smpai ble2 arwah akan kekal dalam ingatan aku krn dia pernah membuat aku gmbira, krn dia pnah buat aku bahagia... hanya doa mampu utuskan utk mengiringi pemergianmu, krn kau satu dalam seribu...

biarlah 2008 berlalu...
skrg aku dh msk sem bru n aku nk mulekan sem nie dengan semangat baru...
aku xnk menangis lagi wpon kadangkala sukar utk aku smbunyikan prasaan nie...
aku berterima ksh sgt2 kat kwn2 yg bnyk bg skongan kat aku...time aku pegi ziarah arwah hari 2pon, kwan2 bnyk sgt tlg aku. rse cam tak tbalas jase korg sume... hanya Allah jer yg dapat membalasnyer.

wpon arwah dah xde...tp aku still ade fmily die...
thnks kak ain sebb bnyak bg smngat kat ya. umi ngan abah pon baik sgt, dh jd cam mak n ayah aku...kadang2 bile aku tngok abah arwah, aku tringat kat arwah ayah aku...alhamdulillah bile tngok abah hilang rndu aku kat arwah ayah... nadia pon same, dh jd cam adk aku...aku pon xtaw knape bgtu cpt aku boleh jd srpat n smesra ni ngan dieorg... tp aku bersyukur sgt, nikmat yg ALLAH bg kat aku nie berharge sgt2, n aku dh anggap dieorg cam fmily aku dunie n akhirat same cmane aku sygkan fmily aku yg sbnr....